Fjæsbogens profiler

Karsten, 9:44
Hej Ariel,
Du har søgt om medlemskab af gruppen NewPub.
Men din offentlige Facebook-profil viser ikke, at du skriver eller har nogen anden relation til bogbranchen.
Det er vigtigt for vores kollegiale forum, at alle er rimeligt offentlige om deres person og roller, og at alle medlemmer har fagligt engagement og tilknytning til branchen. Facebook-profilen er det eneste vi har til at identificere hinanden.

Du er meget velkommen til at skrive til os og søge om optagelse igen, når din Facebook-profil dokumenterer ovenstående.
Vi har ikke mulighed for at hjælpe vedr. brug og opsætning af Facebook-sider.

mange venlige hilsner
Abelone og Karsten
administratorer af NewPub

Arild, 16:53
Hej Karsten,

Tak for dit svar. Jeg skriver selv og følger sommetider med stor interesse med i udvalgte fora hvor andre folder noget ud, der kan være relevant for mig og mit skriveri. Ellers ville jeg nok finde på andet end den fornøjelse det kan være, at læse med i forskellige skrivegrupper.

Du har ret i, at der ikke er noget eller nogen hverken på min FB profil eller i bogbranchen, som i særlig grad direkte relaterer til mig hvilket dog ikke er det samme som, at min særlige interesse i og potentielle værdi – for denne og andre FB grupper, jeg ønsker at følge med i – er diskvalificerende for deltagelsen. Min holdning og den aktuelle NewPub praksis er så bare ikke ens nok, må jeg erkende, når jeg læser din/jeres begrundede og venlige afvisning af, at jeg skal kunne læse med på NewPub.

Jeg opdaterer jævnlig andres web sider, så opsætning af Facebook er sådan set ikke det store problem. Set med NewPub øjne er det nok på den anden side problemtisk, at jeg ikke har den store iver for at oplyse detaljeret om mig selv til en FB profil. Jeg fortæller mere end gerne (næsten) alt, hvis jeg eksempelvis ønsker medlemskab i en faglig forening med forhandlings ret på mine vegne.

‘Alle [skal være] rimelig offentlige om deres person og roller’, altså ikke kun have ordinær FB adgang men en relativt udførlig FB profil: Jeg lider ikke af paranoia men har et kritisk syn på, hvad FB skal være og er.

Jeg må indrømme det støder mig en smule når du Karsten skriver et ønske om, ved hjælp af FB profilen, at identificere om jeg har ‘fagligt engagement og tilknytning til branchen’; hvad pokker rager det jer om jeg eksempelvis påstår, at være slagter med lyriske interesser hvad jeg ikke er, eller om jeg har taget det store skovfældnings kørekort i en Nord Svensk Kommune og skriver krimi i min fritid, hvilket jeg heller ikke har gjort eller gør.

Mine relevante interesser er for mig legale og identificerbare (og bør i følge mit synspunkt også være det for andre) når jeg tilkendegiver ønsket om, at følge med i en gruppe aktivitet på FB. Kontroltabet, en eller flere administratorer må erkende muligheden for, ved ikke at have adgang til nuancerede individuelle profiler, burde ikke være så problematisk at leve med men ok, mennesker er vi jo sådan set alle sammen uanset.

IP adresse og Google søgning på navne kan relativt hurtigt findes på den uskikkelige aktør med onde hensigter, hvis noget ser helt galt ud, og den som ødelægger festen for andre kan nemt få blokeret sin adgang til gruppen, hvis ellers vilkår for deltagelse i gruppen er verificerbar og rimelig forståelig.

Måske kan man bedre identificere hinanden temporært ved, at oplyse om det er læse eller skrive adgang, man ønsker.

Tilgiv min lettere polemisk reaktion på afvisningen. Formuleringen med de mange venlige hilsner fra administratorerne bør muligvis laves en smule om, hvis der ikke ønskes lignende reaktioner.

Med kærlig varm og venlig hilsen, og oprigtigt ønske om en fortsat god arbejdslyst fra Arild, som selvfølgelig anerkender jeres ret til at udelukke en, der ønsker at læse med og gerne oplyser følgende om sig selv her:

Skriveri f.eks.: en titel på http://lulu.com, en række lyrik og prosa titler undervejs som selv-udgiver,

Blog, adskillige f.eks.:  (pt passiv) http://12rkmfor.dk (denne) https://offentligheden.wordpress.com ,

Formgiver feks.: adskillige scenografier, nogle bogomslag, forsider, illustrationer

Webdesign f.eks.: http://timeout2.dk http://voicesfromramallah.org http://ullaheegaard.dk http://arildhoelstad.dk

Underviser f.eks.: scenografi, formsøgning, konceptudvikling, fortælleteknik, formgivning, konstruktiv tegning

Uddannet billedkunstner. Mangeårig praksis som scenograf på diverse teatre i og udenfor DK. Undervisnings tilrettelægger og underviser (Statens Teaterskole, Den Danske Filmskole, Københavns Universitet, Danmarks Designskole). Div. efterudd. f.eks. introduktion til Manuskriptuddannelsen, Journalistik til web o.a.

Skriv et svar

