Forsiden

Hvor meget energi og hvor stor omkostning bør selv-udgiveren ofre på omslag /forside til sin bog. Den mulige bruger af bogen får ganske logisk ikke adgang til indholdet i den, hvis bogens form stiller sig i vejen for lån eller køb. Teknisk set bør kvaliteten på forlæggerens og selv udgiverens bøger ikke adskille sig fra hinanden; hvad har forlaget taget sig af eller Hr. og Fru Self ordnet på køkkenbordet.

Selv udgiverens grådighed – jeg vil sgu da bare have det hele til Self – kan være forklaringen, på de for mange – fagligt set – dårlige bogomslag blandt selv udgivernes bøger, som kan ødelægge selv udgiverens salg og mulighed for kontinuitet i skriveriet.

Selvudgiverens generelle omdømme udsættes for unødvendig belastning, hvis forsider og omslag oftest præsenterer noget, der ligner det, de fleste ikke gider se på. Friheden fra mode-markedets mesterlære burde benyttes til fremme af unikke bog kultur kvaliteter. Det kan sommetider se ud som om selvudgiver muligheden frisætter tvivlegenets ødelæggelses trang: intet er for skidt til ikke at blive brugt til noget. Hvis jeg skal vælge mellem form og indhold tager jeg helst indholdet, hvilket de fleste altså køberen alligevel ikke gør.

Måske har skriveren taget den forestilling til sig, at en særlig u-færdigheds form og en speciel håndførings æstetik gør sig bedst som visitkort, og så er det vel sådan. Jeg vil føle mig snydt for oplevelser og adgang til skønhed, hvis alle udførlige eller mangelfulde bogforsider omslag bogblokke fra i morgen og i går er forbudt af smagens dommere. Tænk dig til bogomslag og forsider kontrolleret for fejl og mangel af korrekthedens fastansatte, som har ret til og pligtjob med at kassere køkkenbordets ønskebarn og forlagets glittede rædselskabinet. Det er ikke godt, hvis dårlig kvalitet forsvinder helt, men hellere ikke stimulerende for noget, hvis rædslernes omfang breder sig for voldsomt.

Løsningen på et kvalitets problem er selvfølgelig at overlade det specifikke problem og det man ikke selv har forstand på, hvordan skal bogen se ud og tekstens omslag pakkes ind, til en der kan ordne problemet, med sin forstand på og viden om og praksis med display typografi, billedbehandling, bogkultur, æstetisk formgivning m.m.

Grafikeren skal lønnes når produktet er leveret og det er ligeså rimeligt, at denne ligesom skriveren får løn for udført arbejde. Forfatteren sender sjælen ud på en rejse som muligvis ikke er finansieret, når bøgerne falder ud af en som skidt og kanel fra spædekalve. Det er ikke rimeligt at grafikeren, som kun sender professionen på den mindre rejse som er hen til arbejdet, ikke skal sikres en løn for udført arbejde men hellere ikke i orden, at grafikeren profiterer på skriverens risiko villighed ved at skrive, med eksempelvis procent andel i et eventuelt maksimal udbytte fra tekstarbejdet. Mindre kan vel også gøre det ud for en løn til en grafiker for veludført forside og et muligt omslag til en bog, hvis for eksempel skriveren formulerer sit ønske til grafikeren og kvitterer forinden udført arbejde med en aftale om, at en procentvis andel i det forventede salg kun går op til et i aftalen fastlagt beløb.

En del af mine titler mangler sidste skub ud over kanten, i form af sidste redigering og omslag og afsluttende replik sagt udenfor bogblokkens egen grænse: nu skal du sgu klare dig selv, lille forvoksede skrivekugle. Jeg ved at kun et særdeles lille udsnit af de udstrakte hænder, som vil have e-bøger og p-bøger, gider sige go’dag til og omgås skamferet flade og misvedligeholdt form. På det mindre bevidste plan smitter måske det ufærdige af og giver mentalt beskidte hænder, hvis dårlige bogomslag og elendige forsider signalerer: dette er et skidt-produkt uden omtanke eller gode forberedelser.

Mit paradoks er den kendsgerning, at jeg sådan set godt selv kan udføre de nødvendige forsider. Jeg har lavet det og lignende i årevis på andres skriverier og ønsker, og skaber utroligt nok unødvendige problemer for mig selv ved, at have isoleret mig selv, i en for stor tæthed til mine egne tekster. Ved at ville det hele selv og hvor er det herligt at være sine egne artefakters producent, kan det ske og det gør det, at benspændet fører til uhensigtsmæssig snubleri.

Det er ikke så behageligt som det i grunden burde være, når titlerne hober sig op, så nu spørger jeg:

Hvad bør betalings aftalen være, om udførelse af en grafisk forside for selvudgiveren?
Hvordan fremmes en særlig vækstkultur til grafisk udformning af e-bogen og p-bogen for selvudgiveren?

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s